Thursday, January 9, 2020

Wahai cintaku, sambutlah rinduku ini...

Setibanya aku di bilik hotel, aku terus membuka laptopku. Aku perlu menyelesaikan tugasanku yang lain. Malam nanti ada mesyuarat lain pula. Huh, pasti aku akan di 'belasah' dek kerana kerja-kerjaku yang tertunggak.

Aku mengeluh seorang diri... Letih, lesu, penat, stres, marah, geram, semuanya ada... Kerja satu hal, perkara lain pon ada juga menyibuk bermain dalam diriku... Kadang-kadang terasa juga nak menjerit sekuat-hati. Tapi nasib baik aku masih waras. Nanti ada pula yang datang ke bilik mengetuk tanya mengapa... Mau malu aku dibuatnya...

Ah, baik aku selesaikan kewajipanku dulu. Wudhu' ku ambil dan terus aku selesaikan solat maghrib dan isya secara qasar dan jama'. Sedikit lama aku berada di atas sejadah, mengharapkan ketenangan datang menyejukkan hati yang menggila ini... Ku pejamkan mata dan terus memandu lamunanku ke dalam jiwa yang meronta ini... Cuba mencari cara untuk menjinakkanya agar tenang...

Permusafiranku kali ini terasa agak kekok. Mungkin kerana aku sudah lama tidak merantau. Apa lagi berseorangan. Suasana bilik sungguh sunyi, sehinggakan suara penghuni sebelah bilik yang seakan berbisik pon boleh kedengaran. Aku yang sudah biasa dengan keriuhan anak-anak di rumah, kini seolah berada di dalam kesunyian gua yang gelap-gelita.

Perasaan rindu aku membuak. Barangkali kesunyian ini menjadi baja kepada pohon kerinduan ini. Rindu... ia boleh menjadi satu nikmat, boleh juga ia menjadi satu penyeksaan. Nikmat kerana diselangi dengan cinta yang membara. Adapun penyeksaan pula kerana rindu yang di rasa itu hanyalah sehala. Apapun, tiada cinta, tiadalah rindu. Dengan kerinduan jua, cinta akan terus membara

Wahai cintaku, sambutlah rinduku ini. Agar cinta kita akan terus membara...🤟

Shanghai, China
9 Jan 2020


No comments:

Post a Comment