Thursday, January 16, 2020

Sambutlah Cintaku - 9


"Assalamualaikum..." Syukri memberikan salam kepada Rina.

"Waalaikummussalam..." Rina menjawab salam dengan senyuman dan mengalihkan pandangan kepada tetamu yang memberikan salam itu. " Eh, En. Syukri... alamak... datang betul yer..." sambung Rina sambil ketawa kecil.

"Saya nak 'check-in'" kata Syukri sambil menyerahkan kad pengenalannya (IC).

Rina mengambil ICnya tanpa berkata apa-apa. Dia kelihatan tersipu-sipu malu. Pandangan Syukri tidak lepas daripada memandang Rina. 

"Saya nak bilik pakej dengan nombor telefon sekali yer. Nombor telefon tu penuh yer" Tiba-tiba Syukri bersuara. Rina yang mendengar terus tersedak. Dia ketawa besar tapi sempat menutup mulutnya.

Selesai 'check-in', dia kembalikan IC dan diserahkan bersamanya kunci bilik Syukri. Syukri mengambil keduanya tapi masih belum berganjak. Dia mengetuk meja resepsi dengan jari telunjuknya perlahan-lahan. Rina faham apa yang di nanti oleh Syukri. Dia mencapai kertas dan menulis nombor telefonnya yang kemudiannya dia serahkan kepada Syukri. Syukri menyambut kertas tersebut dan melihat untuk kepastian. Dia tidak mahu perkara sama berulang. Kali ini, dia lebih teliti. Dia menyalin nombor itu ke dalam telefon bimbit dan menekan butang 'call'. Tidak lama kemudian, nada dering Rina kedengaran. Dia sempat menjeling ke arah telefon Rina dan terpampang namanya Mohd Syukri Hassan pada skrin itu. Syukri memandang wajah manis Rina dan memberikannya senyuman. Muka Rina bertukar merah kerana menyedari Syukri tahu dia telahpun terlebih dahulu menyimpan nombornya.

"Terima kasih" Syukri terus berlalu menuju biliknya....

***

'Jika cintamu tidak terbalas, meskipun segalanya telah kau lakukan, jangan sesekali kau meratap pilu. Lepaskanlah apa yang bukan milikmu. Sesungguhnya, di sebalik rimbunan daun yang menghijau, terdapat bunga yang menanti untuk di petik. Sepertimana jutaan bintang menghiasai persada langit, pilihlah satu yang memikat hati.'

Asyraf membaca kata-kata ini berulang kali. Dia menutup aplikasi FBnya dan memejamkan mata sebentar untuk cuba mencari ketenangan yang sudahpun hilang seminggu ini. Dia sudahpun bersedia untuk melupakan perasaannya terhadap Rina. Dia sanggup mengorbankan cintanya demi persahabatan yang terbina setahun yang lalu. Sesungguhnya dia sedar, cinta itu memerlukan pengorbanan. Apalah guna cinta jika dia bertepuk tangan sebelah. Apa guna cinta, jika ada yang terseksa.

Asyraf membuka aplikasi 'Whatsapp' dan menaip mesej untuk Rina;

'Assalam Rina. Apa khabar. Rasa lama sangat kita tak berborak. Sebenarnya, saya nak mintak maaf if apa yang saya luahkan membuatkan awak tidak senang. Saya faham kiranya awak tidak mempunyai apa-apa perasaan terhadap saya melainkan sekadar kawan. Saya boleh menerima hakikat ini. Awak jangan risau. Yang penting, saya harap kita boleh kekal kawan seperti sebelum ini. Kerana saya sangat sayang pada persahabatan kita. Maafkan saya sekali lagi. ✌' Butang 'send' di tekan. Lama juga dia melihat mesejnya sendiri. Sedang dia membaca mesejnya, status Rina berubah ke 'online' dan 2 tik biru muncul menanda dia sudahpun membaca mesejnya.

'Rina is typing'... berdegup laju jantung Asyraf melihat Rina sedang menaip. Apalah agaknya dia akan balas.

'Wssalam. Jom jumpa hari Sabtu nanti. Kita bincang pasal benda ni 😉" Asyraf membaca jawapan Rina.

'Ok Rina. Nanti kita 'confirm'kan masa.' Jawab Asyraf. Dia berasa sedikit lega walaupun dia tidak tahu apa yang akan dikatakan Rina Sabtu nanti. Apapun, dia akan menerima keputusan Rina dengan hati terbuka dan redha.

No comments:

Post a Comment