Sunday, January 12, 2020

Sambutlah Cintaku - 2

'Cinta itu hadir tanpa di minta. Ia datang tanpa di paksa. Namun, kawallah ia dengan iman bukannya nafsu yang bermaharalela'

Syukri melabuhkan dirinya di hujung penjuru katil. Dia sedikit kecewa apabila gadis yang ingin dia dekati tidak kelihatan di lobi hotel. Hasrat di hati untuk terus menemui gadis itu sepulangnya dari pekan. "Hmmm.. mungkin bukan rezeki ku hari ini. Kalau benar dia jodohku, takkan ia lari meskipun gunung menjadi penghalang." Keluh Syukri. Beberapa saat kemudian dia tergelak sendiri kerana dia tidak menyangka begitu jauh pemikirannya.

Tidak pernah dia mempunyai perasaan begini. Apakah ini yang dikatakan cinta pandang pertama? 'Sabar.. Tenang duhai hatiku. Jangan nanti dia dah berpunya, menangis tak berlaku pulak aku ni.' Bisik Syukri cuba mengawal diri. Dia sedar dia belum mengenali gadis berkenaan.. Namapun belum dia tahu. Masakan boleh dia meletakkan harapan pada sesuatu yang tiada kepastian langsung... Jangan nanti harapan itu nanti memakan diri pula di kemudian hari...

Syukri tersedar dari lamunannya, teringat solat Asar yang belum dia tunaikan, sedangkan matahari sudah hampir melabuhkan tirainya. Dia berisghtifar kerana kelalaiannya. Sejak kebelakangan ini, kerap juga dia lewat dalam menunaikan solat fardhu. Dia teringat firman Allah dalam Surah Maryam Ayat 59, yang bermaksud :

"Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu dengan melakukan maksiat maka mereka akan menghadapi azab dalam neraka."
Dia berharap Allah tidak akan menghukumnya atas kelalaian ini. Dia berazam untuk memperbaiki diri terutama dalam bab solat fardhu.



Nada 'ringtone' lagu 'flashlight' berbunyi memecah kesunyian ruang bilik Rina. Dia baru sahaja selesai menyelesaikan solat Isya'nya. Dia mencapai telefon bimbitnya dan melihat nama Asyraf terpampang dia skrinnya..

"Assalamualaikum..." jawab Rina...

"Waalaikummussalam... Rina apa khabar?" Asyraf memulakan bicaranya di hujung talian.

"Alhamdulillah, sihat..." Rina menjawab spontan.

"Awak, jom 'dinner'. Saya belanja..." kata Asyraf. Dia berharap Rina tidak menolak ajakannya.

"Hmmm... ok. Nak makan di mana yer? Tapi saya tak nak lama, letih sikit harini." Sahut Rina.

Asyraf tersenyum gembira mendengar jawapan Rina. "Ok, saya faham. Jumpa di kedai makan biasa dalam pukul 9 malam"

"Ok.." Rina meletakkan telefonnya.

Asyraf masih belum henti tersenyum. Dia sememangnya menyimpan hati terhadap Rina. Sudah setahun mereka berkawan tapi tidak pernah sekalipun dia mampu meluahkan perasaannya terhadap Rina. Dia bimbang Rina akan menjauhkan diri daripadanya jika dia meluahkan juga. Pernah juga beberapa kali dia memberi 'hint', tapi dia tidak tahu jika Rina dapat menangkap apa yang dia cuba sampaikan.

Asyraf amat mengambil berat soal Rina. Kerap juga dia menghubungi Rina bertanyakan khabar. Kerana hatinya telah terpaut, dia memang sentiasa mencari ruang untuk bertemu Rina. Cuba untuk mengenali Rina dengan lebih dekat dan mengharapkan perasaannya berbalas. Dia bercadang untuk mengambil kesempatan pertemuannya malam ini untuk meluahkan perasaannya kepada Rina. Tetapi dia tidak tahu kiranya dia sudah mampu ataupun tidak. Dia mengharapkan dia tidak bertepuk sebelah tangan....



Rina meletakkan telefonnya di atas katil... Dia mengeluh sedikit. Entah kenapa dia menerima pelawaan Asyraf pon dia tidak tahu sedangkan dia cuba membina sempadan di antara mereka berdua. Dia dapat merasakan seolah Asyraf ingin mengatakan sesuatu kepadanya malam ini. Sejak kejadian sebulan yang lepas, dia dapat menduga lelaki itu menyimpan perasaan terhadapnya. Sejak kejadian itu juga dia cuba menjauhkan diri. Selama dia berkawan, dia hanya menganggap Asyraf sebagai kawan baik, tidak lebih dari itu. Dia selesa dengan layanan Asyraf terhadapnya. Mereka boleh berborak dan bergelak ketawa sepertimana layaknya persahabatan. Namun, sejak sebulan ini, Asyraf mula berbicara soal hati. Walaupun, bukan hati mereka yang diborakkan, tapi Rina tidak selesa.

Sikap Asyraf yang begitu mengambil beratpun membuatkan dia rimas. Pada mulanya, dia tidak menyangka Asyraf boleh mempunyai perasaan terhadapnya. Tetapi apabila sahabat baiknya Nani menceritakan bahawa Asyraf selalu bertanyanya soal dirinya, dia mula curiga. "Takpelah. Insya Allah takde apa-apa. Sekadar makan malam. Selesai makan, aku balik terus." Rina membisikkan kepada dirinya sendiri. 

Bersambung...

No comments:

Post a Comment