Wednesday, January 15, 2020

Sambutlah Cintaku - 7


Rina membelek telefon bimbitnya. Dia menaip nama penuh Syukri pada carian di laman sesawang Google. Dia benar-benar ingin mengetahui siapakah jejaka ini. Mohd Syukri Hassan bin Mohd Aliuddin. Beberapa laman sesawang tersenarai. Matanya tertumpu kepada Laman Mukabuku (FB) dan Instagram (IG). Kedua laman di klik tetapi hampa kerana keduanya di set 'privacy'. Dia ada juga terfikir untuk 'add friend' atau 'follow' tapi dia malu jika Syukri akan memikirkan yang bukan-bukan. Dia melihat gambar profil Syukri, 'Hmm..kacak, segak' Bisik hati Rina.

Dia terlihat laman Linkedln Syukri. Melalui laman Linkedln, Rina mendapat info bahawa Syukri merupakan seorang pengurus di sebuah syarikat antarabangsa. Dia juga dapat mengagak umurnya sekitar awal 30an. Rina mengeluh panjang kerana tidak dapat mengetahui banyak mengenai lelaki ini, terutama mengenai peribadinya.

Dia melihat senarai tetamu di dalam sistem komputernya, mencari nama En Syukri. Setelah jumpa, dia menyalin dan menyimpan nombor telefon Syukri di dalam telefon bimbitnya. Meskipun dia pelik dengan kelakuan dirinya sendiri, dia tahu bahawa hatinya telah dilembutkan oleh seorang insan bernama Mohd Syukri Hassan.

"Apa yang kau mengelamun ni, Rina?" Sergah Nani yang dari tadi memerhatikan kawannya itu.

Rina terkejut dan ketawa kecil, "kau ni.. Terkejut aku. Ingatkan bos.. haha.. Eh Nani, kau ada bagi nama aku kat 'stranger' yer?" Soal Rina ingin kepastian.

"'Stranger' mana pulak ni. Mana ada..." Nani menidakkan soalan Rina.

"Eh ko ni. Mamat tu kata dia tau nama aku dari kau la... Mamat tinggi, hensem, badan sedang-sedang" tegas Rina...

"Oooo... mamat tu. Dia tanya sapa nama kau. Dia kata dia ada urusan yang belum selesai dengan kau dan nak jumpa kau hari ni. Dia ada jumpa kau tak?" Jelas Nani panjang lebar.

"Ada.. dialah yang aku cakap duk tenung aku hari tu.. Syukri nama dia.." Terkeluar nama Syukri dari mulutnya. Sedangkan takde pula Nani bertanya.

"Amboiiiii... Dah tau nama yer... Patutla duk tenung skrin komputer lama. Duk study pasal si Syukri rupanya..."Nani mengusik sambil menjeling ke skrin komputer.

Rina memandang ke skrin dan terus menutup aplikasi. Dia berasa sangat malu. Dia gelak besar sambil menolak kawannya sedikit kebelakang. Nani pon ketawa bersama. Dia tahu hati Rina kini sedang berbunga-bunga. Sudah agak lama dia tidak melihat kelakuan sahabatnya. Kali terakhir dia melihat Rina gembira begini, kira-kira 2 tahun yang lalu. Rina menceritakannya apa telah terjadi sebentar tadi sambil membuka kotak Ferrero Roche pemberian Syukri.

Xxx

Syukri tiba di rumah ibunya di Shah Alam. Sebaik saja enjin kereta dimatikan, pintu rumah terbuka. Kelihatan anaknya, Kamil muncul dari sebalik pintu dan berlari laju meluru ke arah Syukri. Belum sempat Syukri keluar dari kereta, Kamil terus menerpa dan memeluk ayahnya kemas. 3 hari berjauhan membuatkannya sangat merindui ayahnya. Masakan tidak, Syukri la segala-galanya. Dialah ayah dan dialah ibu buatnya. Kamil dibesarkan oleh ayahnya tanpa ibu. Mujur sahaja neneknya masih ada untuk membantu. Ketika Syukri bekerja, Kamil akan di jaga oleh neneknya. Pada ayah dan neneknya, Kamil bermanja.

Ibunya meninggal dunia ketika melahirkan Kamil. 5 tahun mereka menanti untuk dikurniakan cahaya mata. Pelbagai cara telah mereka cuba. Meskipun doktor mengesahkan keduanya normal, mereka masih tidak dikurniakan cahaya mata.

Walaupun begitu, tidak sedikitpun mereka berputus-asa. Doa sentiasa dilafazkan. Sedih dan kecewa sememangnya menjadi rutin mereka. Pon begitu, mereka tahu bahawa semuanya ketentuan Allah. Mereka yakin bahawa setiap yang berlaku ini adalah aturanNya dan inilah aturan yang terbaik.

Setelah 5 tahun menanti, akhirnya mereka menerima berita baik. Isterinya disahkan mengandung. Gembiranya bukan kepalang. Keduanya bersujud syukur setelah melihat keputusan positif yang ditunjukkan pada alat 'pregnancy test'. Ucapan 'Alhamdulillah' tidak lekang dari bibir keduanya. Sungguh ia satu kenikmatan yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.

Syukri sentiasa bersama isterinya. Jika dia terpaksa kerja jauh, dia akan membawa isterinya bersama. Dia bimbang akan keselamatan isterinya. Setiap apa yg diidamkan isterinya, akan dia kotakan, selagi ianya halal. Syukri amat mencintai isterinya. Dia berjanji untuk sentiasa menjaga isterinya dengan sebaik mungkin.

9 bulan berlalu. Persiapan bayi semuanya sudah lengkap. Tarikh kelahiran hampir tiba. Syukri dan isterinya begitu teruja, walaupun ada kerisauan, khususnya isteri Syukri. Tapi berita gembira yang akan tiba itu melupakan mereka akan kerisauan yang kadang-kala bermain dalam hati mereka.

15 Januari 2014, jam 3 pagi, 3 hari sebelum tarikh kelahiran anak pertamanya, isteri Syukri menjerit kesakitan. Syukri yang sedang lena terjaga dari tidurnya. Syukri melihat isterinya dalam kesakitan. Kelihatan darah di antara kedua kakinya. Syukri terus bangkit dari tidur dan bergegas membawa isterinya ke hospital. Kereta di pandu sangat laju sehingga nyaris saja terlanggar bahu jalan. Mujur hospital hanya 5km jaraknya. Sampai sahaja di hospital, setelah diperiksa oleh doktor bertugas, isterinya terus dimasukkan ke dewan bedah. Pembedahan perlu di buat segera untuk menyelamatkan kedua nyawa.

Syukri telah dimaklumkan bahawa isterinya mengalami tumpah darah yang serius. Doktor juga memberitahu bahawa mereka tidak dapat memberi jaminan isterinya akan selamat, tetapi pasti mereka akan membuat sehabis baik. Selebihnya diserahkan kepada Allah.

3 jam berlalu, Syukri dan ibunya menunggu dengan penuh debaran. Doa sentiasa dipanjatkan untuk keselamatan kedua-duanya. Air mata Syukri kerap mengalir. Acap kali dia memeluk ibunya. Hanya Allah yang tahu betapa dia risaukan isterinya yang sangat dia kasihi.

Tidak lama kemudian, doktor keluar dari bilik bedah dan menuju ke Syukri.

"Tahniah, Tuan dah menjadi seorang ayah kepada seorang bayi lelaki yang sihat." Kata doktor itu...

" Bagaimana isteri saya?" Syukri tidak sabar untuk mengetahui keadaan isterinya..

"Maaf. Kami sudah mencuba sedaya upaya. Isteri Tuan tak berjaya diselamatkan. Dia telah pulang ke penciptaNya. Dia syahid ketika melahirkan seorang pejuang Islam." Doktor menyusun kata-katanya rapi. Dia cuba untuk menenangkan Syukri. Syukri jatuh mencium bumi. Air matanya mengalir membasahi seluruh wajahnya. Ibunya datang mendakapnya dan menyuruhnya berisytifar. Dipapahnya Syukri untuk melihat jasad isterinya dan juga amanah yang telah Allah berikan. Syukri medukung anaknya dan berkata, "Duhai isteriku, akan ku jaga anak ini dengan sehabis baik. Aku akan menjadi ayah dan juga ibunya selagi nyawa di kandung badan..."

Syukri tersedar dari lamunan apabila Kamil melepaskan dakapannya. Dia melihat kedua mata Kamil. Tanpa dia sedari, pipinya dibasahi dengan air matanya. Dia mengucup dahi anaknya. Dahi seorang anak yang menjadi keutamaan hidupnya...

'Setiap yang berlaku semuanya atas takdir Allah. Sesungguhnya Dialah sebaik perancang. Redhalah atas segala ketentuanNya. Nescaya kau akan tenang, setenang air di kali.'
Bersambung...




No comments:

Post a Comment