Saturday, January 4, 2020

Fasa Hidupku...

Apabila pena berbicara...

40 tahun hidup di bumi
6 tahun sebagai murid 🧒
7 tahun sebagai pelajar
3 tahun sebagai mahasiswa
16 tahun di alam kerjaya
16 tahun bergelar suami
15 tahun bergelar ayah
5 tahun kerja berjauhan
1 tahun bergelar Atok



Inilah fasa perjalanan hidupku secara ringkas... Setiap fasa kehidupanku, seperti org2 lain, ada kisahnya tersendiri.. samada kisah yg gembira, maupun sebaliknya... Apapun yg telah di lalui, itulah menjadikan siapa kita sekarang...



Aku sedikit tersentuh bila melihat fasa ayah dan juga fasa kerja berjauhan. Kerana 2 fasa ini aku lalui dalam masa yang sama... Dengan kata mudahnya, aku telah kehilangan 5 tahun drpd tahun anak2ku... 5 tahun aku tidak hadir di samping mereka, melihat mereka membesar...



Ya, pemergianku juga adalah pengorbanan demi mencari rezeki yang halal... Tetapi aku tidak dapat menafikan bahawa 5 tahun itu juga adalah masa yg sgt berharga bagi seorg ayah... 5 tahun bukanlah masa yg singkat...



Aku berhrp aku dpt menjadi ayah yg berguna, yg dpt memberi manfaat kpd mereka... Semoga aku dpt memikul tanggungjawab dan amanah sebagai seorg ayah sptmn yg Allah kehendaki...





Alam Budiman
1030 pm, 3 Jan 2020


No comments:

Post a Comment