Saturday, January 11, 2020

Sambutlah Cintaku (TBC) - 1


Syukri berjalan seorang diri. Cuba mengisi masa lapangnya. Dia terasa kebosanan duduk di hotelnya seorang diri. Hendak menonton TV, takde pula siaran yang menarik. Akhirnya dia memilih untuk keluar ke pekan untuk membuang rasa bosannya.

Apabila telah siap berpakaian yang sesuai, Syukri terus keluar dari biliknya menuju lift hotel. Pintu lift terbuka dan terus dia menekan 'G'. Setibanya di 'G', Syukri keluar setelah pintu lift terbuka, menuju ke lobi. Ketika berjalan melintas lobi hotel, matanya tertumpu pada seorang gadis bertudung yang sedang sibuk melayan tetamu di meja resepsi. Cantik dan manis senyumannya, bisik hati Syukri. Tanpa disedari, dia berhenti di tengah lobi untuk memerhatikan gadis itu dengan lebih baik. Tiba-tiba gadis itu kelihatan seperti menjeling ke arahnya. Dia terus melangkah kaki dengan laju menuju kereta di ruangan parkir hotel. Terasa sedikit malu walaupun dia tidak pasti jika gadis itu benar-benar menyedari dia diperhatikan oleh Syukri atau tidak.

Setiba di keretanya, tanpa berlengah dia terus membuka pintu. Kunci di cucuk ke dalam slot kunci dan di pusingkan. Bunyi enjin kereta Audi A4 kepunyaannya sayup kenderaan dari luar. Syukri terus memandu keretanya menuju pekan yang tidak jauh dari hotel itu.



Sedang Rina sibuk melayan tetamu di meja resepsi, dirasakan seperti ada dua mata sedang memerhatikannya. Dia cuba menjeling, ternyata sangkaannya benar. Seorang lelaki yang kacak, agak tinggi dan bertubuh sedang sedang melihatnya. Dia mengalihkan pandangannya serta-merta kerana bimbang akan bertentang mata. "Cik, cik..." Rina memandang tetamu yang sedang dia layani tadi. Dia memohon maaf kerana terhilang konsentrasi sebentar.

Setelah selesai berurusan dengan tetamu itu, Rina cuba memandang sekeliling. Matanya liar mencari kelibat lelaki yang memandangnya tadi. Malangnya lelaki berkenaan telah hilang. "Nani, kau ada perasan tak ada lelaki yang boleh tahan hensem, tinggi duk tengok aku tadi?" Rina bertanya sahabat sekerjanya yang juga ada bersamanya di meja resepsi hotel. "Lelaki mana pulak, kau ni... Perasan betul. Takde pulak aku nampak. Perasaan kau je kot." Jawab Nani. Nani merupakan sahabat karib Iqa. Mereka sudahpun bekerja bersama selama 2 tahun. Nanilah tempat Rina berkongsi rahsia, bercerita, bergelak ketawa sepanjang 2 tahun dia bekerja di negeri orang. "Engkau ni, memang takleh pakai la Nani." Rina menarik muka. Sempat juga dia menggeletek pinggang sahabat karibnya itu.




Fikirannya melayang teringatkan gadis hotel tadi. Hatinya seolah cuba membisikkan sesuatu kepadanya. "Teringin pulak aku nal berkenalan dengan minah tadi tu." Syukri bercakap seorang diri sambil memandu. "Mana tahu, tak dapat buat awek, jadi kawan pon ok." Dia menyambung lagi sambil tersenyum. Syukri bukanlah seorang kaki perempuan. Jangankan bercakap, nak bertentang matapun dia tak mampu. Mungkin kerana dia dibesarkan dalam suasana kurang bercampur dengan lain jantina. Lagi-lagi dia sememangnya seorang pendiam. Kadang-kala dia di usik dengan dikatakan ada emas di dalam mulut kerana beratnya mulut untuk berkata-kata.

Setibanya di pekan, Syukri berjalan menuju supermarket berhampiran tempat dia meletakkan keretanya. Syukri ingin mencari sedikit kudapan untuk dia kunyah ketika di dalam bilik hotelnya. Matanya terlihat para yang penuh dengan cokelat. Otaknya terus memainkan peranan. Di capainya cokelat Ferrero Roche, dan dimasukkan ke dalam bakulnya. Dia nekad untuk jadikan cokelat sebagai pembuka bicara tika ingin berkenalan dengan gadis yang seakan telah mengetuk pintu hati kecilnya. Tanpa disedari, bibirnya mengukir senyuman...

 Bersambung...

P/S: Cerpen ini rekaan semata-mata. Tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang mati. 😉 


#menongkahlautmeredahlautan
#blogku
#apabilapenaberbicara

Royal Garden Hotel, Shanghai

No comments:

Post a Comment