Monday, January 13, 2020

Sambutlah Cintaku - 4

'Cinta itu bagaikan angin. Kau tidak bisa melihatnya tapi kau bisa merasakannya' Nicholas Sparks'


Pandangan, senyuman dan kata-kata Asyraf, benar-benar membuatkan dirinya tidak selesa. Terasa seperti ada bara api di bawah punggungnya menyebabkan dia tidak dapat duduk diam. Tapi dia tidak dapat menafikan, di dalam hatinya tersenyum dengan pujian Asyraf sebentar tadi. Entah kenapa, dirasakan dirinya seperti berada di kayangan.

Sebaik pesanan telah di buat, Asyraf mengarahkan pandangannya ke wajah Rina. Mereka bertembung mata tetapi tiada suara yang keluar daripada keduanya. Asyraf benar-benar memandang tepat ke arah kedua mata gadis pujaannya. Dia memberikan senyuman yang paling manis untuknya. Rina yang menyedari Asyraf merenung tajam wajahnya itu, tanpa disedari, dia membalas senyuman Asyraf. Dia terasa malu sehinggakan wajahnya berubah menjadi merah. Rina mengalih pandangannya ke arah meja. Entah kenapa dia merasakan sedikit kelainan. Perasaan yang awalnya dia rasa terhadap Asyraf, seolah telah hilang. Apakah dia telah membuka kunci pintu hatinya terhadap lelaki yang sedang berada di hadapannya?

Selepas beberapa ketika, Rina mengangkat sedikit pandangannya, tetapi mata Asyraf masih belum berganjak dari memerhatikannya. Dia seolah-olah bersiap untuk memperkatakan sesuatu.

"So Rina, how's your day?" Soal Asyraf memecah kesunyian di antara mereka.

"Biasa jer..." Rina menjawab ringkas.

"Sebenarnya saya ada sesuatu nak bagitau." Kata Asyraf agak gugup...

Hati Rina berdegup laju mendengar kata-kata Asyraf. Dia duduk kaku seperti patung. Matanya masih memandang wajah Asyraf...

Tanpa menunggu panjang, Asyraf menghulurkan sekeping kertas kepada Rina... dia menyambutnya lalu terus membuka lipatan kertas itu dengan berhati-hati,

'Rina,

Setahun sudah perkenalan kita. Sungguh tidak ku rasa berlalunya masa. Kau hadir dalam hidupku, di kala jiwa ini kosong. Saat kita bertemu, kau terus bertakhta di hatiku. Kau menerangi hidupku bagaikan bulan menerangi malam yang kelam, kau mewarnai hari-hari ku umpama pelangi yang indah menghiasai langit yang biru. Perkenalanku denganmu, telah menjadikan episod hidupku penuh bermakna... Terimalah cintaku dan izinkan aku menjadi pemilik kunci hatimu

Yang Mendambakan Cintamu,
Asyraf Salihin'


Rina melipat kembali kertas itu. Hatinya terasa gembira setelah membaca nukilan Asyraf. Dia sendiri keliru dengan dirinya sendiri. Apakah gembira itu kerana ayat yang di susun indah, ataupun cinta mula berputik.

Dia memandang ke arah Asyraf yang masih memandangnya dengan senyuman. Namun, di sebalik senyuman itu, terlihat kerisauan jua pada wajah Asyraf... Dia seperti ternanti-nanti respon Rina. 

Belum sempat Rina memulakan bicara, makanan yang di pesan telahpun tiba. Rina yang tadinya ingin memperkatakan sesuatu, terus membatalkan niatnya. Dia tidak mahu terburu-buru. Dia perlukan masa untuk benar-benar memahami hatinya sendiri.

"Jom makan..." kata Rina sambil mula menyuapkan makanan ke mulutnya.

Asyraf yang sedang menanti jawapan Rina, terpinga-pinga...

Bersambung...

No comments:

Post a Comment