Friday, March 5, 2010

Warkah Terakhir Ani

Nota: Cerpen ini aku tulis pada tahun 1999. Sekadar ingin berkongsi minat menulisku pada ketika itu....Maaf kalau ada tatabahasa yang salah...Maklumlah, aku menulis ketikaku masih jahil, 10 tahun yang lalu....

----------------------

Cahaya bulan menerangi malam yang gelap-gelita. Bunyi unggas dan cengkerik memecah kesunyian malam.Embun pagi membasahi bumi. Angin bertiup seopi-sepoi bahasa dan tumbuh-tumbuhan bagaikan menari mengikut deruan angin. Jam di tanganku menunjukkan tepat pukul dua pagi. NAmun Ani masih belum muncul. Hatiku mulai resah. PElbagai kemungkinan bermain di fikiranku. Ani merupakan seorang gadis yang tidak pernah memungkiri janji. Sepanjang perhubunganku dengannya, tidak pernah dia membuatku marah. Setiap perbuatannya cukup untuk menggambarkan dia seorang yang baik budi pekertinya. Pertemuanku dengan Ani pada mala mini adalah atas perancangannya. Aku tidak pernah bertemunya lewat malam begini. Entah mengapa tiba-tiba dia ingin berjumpa denganku. Setelah lama menanti. Aku membiat keputusan untuk pulang sahaja.

Pada keesokan harinya, selepas menunaikan solat Subuh, aku dikejutkan oleh deringan telefon yang bertalu-talu. Aku bergegas mendapatkan telefon. Aku mengangkat gagang…..

“Asalamualaikum.”
“Abang…” kedengaran suara adikku yang tersekat-sekat.
“Hah, adik? Kenapa?” aku bertanya dengan penuh kecurigaan.
“Kak Ani, bang. Kak Ani dah tak ada.”

Aku terdiam. Tak terkata walau sepatah pun. Aku hanya mampu membisu. Lidahku kelu seribu bahasa. Ani telah meninggal dunia kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya. Gagang telefon yang tadinya aku pegang kini berada di atas lantai. Aku berdiri menghala ke cermin. Aku merenung ke dalam wajahku sendiri. Mengapa aku, mengapa mesti aku….!

Seelah selamat dikebumikan, aku bertemu ibunya dan memeluknya sekuat hatiku. Wajah ibunya menunjukkan kesedihan yang teramat. Namun keimanan dan ketabahan hatinya merelakan pemergian anaknya. Dia sedar setiap yang hidup pasti akan mati. Sesungguhnya dari Dia kita dating, kepada Dia jugalah kite kembali.

Dua hari kemudian, aku menerima sepucuk surat yang menarik perhatianku. Tulisan di sampul surat tersebut amat kukenali. Tanpa belengah aku membukanya. Seperti yang kusangkakan, memang benar tulisan tersebut tulisan Ani. Aku tatapi surat itu……

Menemui Azmi yang kusayangi, yang berada jauh di mata tetapi dekat di hati. Semoga dalam keadaan sihat wal’afiat selalu.

Azmi,

Tiga tahun kita bersama. Pelbagai kenangan manis dan juga pahit kita harungi. Onak dan duritelah kita tempuhi bersama tanpa mengeal erti putus asa. Halangan demi halangan sentiasa mengundang kita. Namun Azmi tetap bersabar. Keyakinan terhadap qada’ dan qadar Allah menabahkan lagi hati Azmi. Itulah sikap yang amat Ani kagumi.

Kedatangan warkah ini tentu telah mengejutkan Azmi. Warkah yang jarang sekali Ani kirimkan pasti menimbulkan tanda Tanya kepada Azmi. Ani berharap Azmi dapat membaca surat ini terlebih dahulu sebelum menilai sesuatu. Ani berharap Azmi faham akan apa yang ingin Ani sampaikan. Sekiranya surat ini mengganggu Azmi, maafkan Ani.


....bersambung......

No comments:

Post a Comment