Thursday, March 25, 2010

Sambungan.... Leadership / Kepimpinan


Pada tahun 1954, Dick dan Maurice telah bertemu dengan Ray Kroc. Ray Kroc mempunyai sebuah syarikat menjual mesin dan MacDonalds merupakan salah satu pelanggan mereka.

Apabila Ray Kroc melihat restoran yang telah dibuka oleh Dick dan Maurice, dia telahpun mencipta 'vision'nya. Beliau kemudiannya membuat perjanjian dengan Dick dan Maurice dan mewujudkan Macdonald's Systems, Inc pada tahun 1955. Kroc tanpa berlengah juga membeli hak franchise. Beliau kemudiannya menghimpunkan sebuah pasukan dan membentuk sebuah organisasi. Beliau berjaya membuka restoran MacDonald di seluruh Negara.

Pada tahun 1961, Kroc telah membeli 'exclusive rights to MacDonald's'. Kepimpinan Ray Kroc telah memainkan peranan yang sangat penting dalam kejayaannya ini. Antara 1955 hingga 1959, Kroc telah berjaya membuka 100 restoran. 4 tahun kemudian, 500 restoran telah dibukanya. Walaubagaimanapun, tidaklah perjalanan usaha Kroc umpama tiada ombak di tengah lautan. Pelbagai pengorbanan telah beliau lakukan. Sehinggakan beliau sendiri tidak mengambil gaji. Bahkan membuat pinjaman bank dengan menyandarkan insuran hayatnya semata-mata untuk membayar gaji beberapa 'key leaders' dalam syarikatnya.

Dalam kes seperti atas ini, kita dapat melihat bahawa tahap kepimpinan itu seseorang itu memainkan peranan penting dalam apa jua usaha hariannya. Dick dan Maurice sememangnya usahawan yang telah berjaya. Tetapi kejayaan yang dicapainya tidaklah sepertimana yag diperoleh oleh Ray Kroc. Bukan mereka tidak mencuba menjadi seperti Kroc, tetapi usaha mereka tidak mendatangkan hasil seperti yang diimpikan.

Itulah dia peranan 'Law of the Lid'….


Muzium MacDonald's di US

No comments:

Post a Comment