Thursday, March 4, 2010

ENGKAU MEMANG CANTIK

Tabarruj. Satu istilah yang barangkali tidak ramai yang tahu ertinya, melainkan orang-orang yang benar-benar cintakan ilmu. Tabarruj… Satu istilah (bagi mereka yang mengetahuinya) yang agak mengelirukan bagi umat Islam dalam mendefinisikan maksud sebenar perkataan itu….

Dalam dunia serba moden yang memerlukan interaksi antara manusia, khususnya antara lelaki dan wanita, ketrampilan diri memainkan peranan yang cukup besar. Apabila bercakap soal ketrampilan ini, tidak dapat tidak, kita akan membincangkan mengenai tabarruj….

Tabarruj yang ingin diperkatakan di sini lebih sesuai diaplikasikan kepada golongan muslimah. Kerana dewasa ini, kelihatan muslimah sudah tidak lagi duduk di rumah sepertimana dahulu. Apabila mereka menghadirkan diri mereka di dunia luar, maka mereka akan cuba menyesuaikan diri dengan persekitaran. Dan apa yang lebih parah, mereka cuba menyesuaikan diri dengan media barat.

Kalau kita memerhatikan di sekeliling kita, kita dapat mengkategorikan muslimah ini kepada beberapa kumpulan iaitu:
1. Menghias diri tetapi masih menjaga batasan syara’ sepertimana digariskan oleh Allah swt.
2. Mendedahkan apa yang ada
3. Menghias diri seakan-akan menutup aurat menetapi kehendak syara’, tapi pada hakikatnya tidak seperti memakai pakaian ketat. Atau menutup aurat hanya ketika keluar dari rumah. Tetapi apabila berada diperkarangan rumah, tidak pula dia menurut aurat dengan sempurna.
4. Syadid (keras) dalam bab menghias diri sehinggakan tidak setitik pewangi pun dipakai.
Antara semua ini, sebagai seorang yang bersikap wasatiyyah, ada baiknya kita berada dipertengahan. Tidak ekstrem kepada pihak yang tertentu. Dan inilah sebenarnya ruh Islam. Tidaklah agama itu memberatkan urusan ummatnya…. Aku ingin menyarankan anda semua, khususnya muslimah yang sering berinteraksi di dunia luar agar membaca sebuah buku tulisan Burhan Sodiq bertajuk ‘Engkau Memang Cantik’. Beliau adalah warga Indonesia. Buku ini diterbitkan di Malaysia oleh Kemliau Publika. Pada pendapatku, penulisan beliau sangat sederhana sehinggakan orang awam bisa memahami setiap apa yang cuba disampaikan. Metod penulisannya adalah berbentuk nasihat. Tidaklah beliau meleret-leret membahaskan isu-isu tabarruj secara ilmiah kerana itu bukan metod penulisannya. Beliau cuba membawa muslimah bersikap sederhana dalam berhias diri. Supaya tidak mereka tergelincir ke ruang maksud Tabarruj itu sendiri…..

Dalam pada memberikan nasihat itu, beliau juga memberikan tips-tips pemilihan barangan kosmetik agar tidak terperangkap dengan bahan-bahan yang haram dan juga boleh merosakkan kulit. Dijelaskan secara umum bahan-bahan kimia utama yang biasa ada dalam alatan kosmetik serta kesan-kesannya. Meskipun tidaklah beliau bahaskan sepertimana seorang guru kimia atau guru farmasi menerangkan dalam buku-buku mereka, tapi pada aku, cukuplah sekadar memberikan gambaran ringkas mengenai bahan-bahan berkenaan…

No comments:

Post a Comment