Thursday, May 21, 2020

Syukur ya Rabb...

"(Kami jelaskan yang demikian itu) agar kamu jangan berduka-cita terhadap apa yang luput dari kamu." (Surah Al-Hadid: 23)
Oleh sebab itu, jangan tenggelam di dalam penyesalan, jangan hancurkan diri anda dengan tangisan dan kedukaan, dan jangan putus di tengah jalan oleh gertakan dan kebencian orang lain - Dr. 'Aid al-Qarni


Hari ini telah masuk 29 Ramadhan. Bulan yang mulia kini hampir melabuhkan tirainya. Entahkan akan bertemu atau tidak Ramadhan yang akan datang, hanya Allah sahaja yang tahu. Diharapkan segala amal ibadah yang dilakukan di terima oleh Allah Azza wa Jalla. Dan semoga segala yang dipohon, dimakbulkan olehNya...

Secara keseluruhannya, meski aku melalui hari-hari yang sangat menyakitkan, aku bersyukur kerana dapat melalui bulan Ramadhan ini. Bahkan tidak keterlaluan jika aku katakan, Ramadhan kali ini lebih baik dari 10 tahun Ramadhan yang sebelum ini. Di tambah pula PKP yang membolehkan aku bekerja di rumah sepenuh masa, memudahkan aku merancang masa sesuai dengan urusan ibadah seperti qiyamulail dan lain-lain. Sesungguhnya perancangan Allah sangat halus. Dalam pada ujian yang kita harungi, di selit pelbagai hikmah disebaliknya...

Bersyukur dan bersangka-baiklah kepadaNya sentiasa kerana mustahil Allah merancangkan keburukan untuk hambaNya. Sungguh rahmat Allah itu Maha Luas.

No comments:

Post a Comment