Tuesday, April 28, 2020

‘AMAR MA’RUF NAHI MUNGKAR


‘AMAR MA’RUF NAHI MUNGKAR

oleh: g@y@t

Artikel 2003



إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا وسيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله صلى الله عليه وسلم وعلى آله وأصحابه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين.

Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah sebenar-benar taqwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam. (QS. 3:102)



Hai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Rabb-mu yang telah menciptakan kamu dari yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan istrinya; dan daripada keduanya Allah memperkembangbiakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertaqwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu. (QS. 4:1)



Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, niscaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa menta'ati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar. (QS. 33:70-71)



أما بعد:

“Sesungguhnya benar-benar hadith(percakapan) itu ialah kitab Allah. Sebaik-baik petunjuk ialah petunjuk Muhammad saw. Manakala sejahat-jahat urusan itu ialah yang diada-adakan, kerana setiap yang diada-adakan itu adalah bid’ah manakala setiap bid’ah adalah sesat.” [Hadis riwayat Muslim]



Dalam hadis riwayat An-Nasai pula terdapat tambahan:

“….dan setiap kesesatan itu di dalam neraka.”



Dalam membicarakan mengenai amar makruf nahi mungkar ini, kita tidak dapat lari dari satu hadis yang cukup popular iaitu:



عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه ، قال : سمعت رسول الله صلي الله عليه وسلم يقول : ( من رأى منكم منكرًا فلغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعـف الإيمان ).

رواه مسلم [ رقم : 49 ].



Maksudnya: Daripada Abu Sa’id al-Khudri ra katanya, “Aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda, “"Barangsiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia merubah/mencegah dengan tangannya (kekuasaan) jika ia tidak mampu, maka dengan lidahnya (secara lisan), dan jika tidak mampu, maka dengan hatinya (merasakan tidak senang dan tidak setuju). Dan itu adalah selemah-lemah Iman". [Diriwayatkan oleh Imam Muslim]



Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam fatawa muasirah mengatakan bahawa kenyataan al-Quran dan sunnah terhadap perbuatan berdiam diri terhadap perbuatannya sama ada pemerintah ataupun rakyat biasa merupakan sesuatu kenyataan yang dapat menggegarkan hati setiap manusia walaupun terdapat secebis iman dalam hatinya. Beliau menerangkan mencegah dengan hati bermaksud menyimpan perasaan benci kepada kemungkaran dan pembuatnya. Perasaan yang dipendamkan itu akan tiba satu masa akan terkeluar juga dari hatinya dan ini merupakan sunatullah. Bahkan terdapat juga satu hadis yang menerangkan mencegah dengan hati itu merupakan salah satu martabat jihad yang terakhir.



Dari Ibn Mas’ud bahawa Rasulullah saw bersabda, “Semua para nabi yang dibangkitkan akan disertai oleh hawari(pengikut) dan sahabatnya. Mereka mengamalkan sunnahnya dan mengikut perintahnya. Kemudian datanglah satu generasi selepas mereka yang bercakap apa yang mereka tidak diperintahkan. Siapa berjihad melawan mereka dengan tangannya, dia adalah org yg beriman, siapa yang berjihad dengan lidahnya dia adalah org yang beriman, dan siapa yang berjihad dengan hatinya dia juga adalah orang yang beriman. Selepas itu tidak ada lagi iman walaupun sebesar sebiji sawi.”[HR Muslim]



Allah telah berfirman:



“Telah dilaknati orang-orang kafir dari Bani Israil dengan lisan Daud dan 'Isa putera Maryam. Yang demikian itu, disebabkan mereka durhaka dan selalu melampaui batas. Mereka satu sama lain selalu tidak melarang tindakan munkar yang mereka perbuat. Sesungguhnya amat buruklah apa yang selalu mereka perbuat itu. (QS. 5:78-79)”



Allah juga berfirman:



“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik. (QS. 3:110)”



Maka tidak hairanlah Rasulullah saw bersabda:



“Jika sekiranya kamu melihat umatku takut untuk menyatakan kepada orang zalim, “Wahai si zalim” maka diucapkan selamat tinggal kepada mereka(iaitu tidak layak untuk hidup).”[HR Ahmad]



Dr Mustapha al-Bugha dan Muhyiddin Misto ketika mengsyarahkan hadis yang pertama di atas di dalam ‘Al-Wafi: Syarah Hadis 40’ mengatakan bahawa mencegah kemungkaran itu hukumnya wajib. Setiap muslim itu wajib mencegah kemungkaran menurut kemampuannya. Dan kemampuan minimun ialah mencegah dengan hati. Bahkan mencegah dengan hati itu fardhu ain dan sesiapa yg tidak mencegah dengan hati maka telah hilanglah imannya sebagaimana yang dijelaskan dalam hadis di atas. Mereka yang meredhai sesuatu maksiat itu berdosa besar sepertimana dijelaskan dalam hadis berikut:



Drpd  al-Urs bin Uyainah ra , Rasulullah saw bersabda, “Apabila dilakukan satu maksiat di atas muka bumi, maka sesiapa yang melihat dan membencinya(baginda berkata pada ketika yang lain: “dab mengingkarinya”), maka dia sama seperti org yang tidak melihatnya. Barangsiapa yang tidak melihatnya tetapi redha dengannya, samalah seperti org yang melihatnya.”[HR Abu Daud]



Abu Juhaifah telah meriwayatkan drpd Ali bhw beliau berkata, “Sesungguhnya jihad yang pertama sekali kamu kuasainya ialah jihad dengan tangan, kemudian jihad dengan lisan dan selepas itu jihad dengan hati kamu. Apabila hatinya tidak mengetahui makruf dan tidak mengingkari mungkar, maka dia telah terbalik. Lalu ia menjadikan bahagian atas berada di bawah.”



Ibn Mas’ud mendengar seorang lelaki berkata, “Binasalah sesiapa yang tidak menyuruh kepada kebaikan dan tidak mencegah kemungkaran.” Lalu Ibnu Mas’ud  berkata, “Binasalah sesiapa yang tidak mengenali makruf dan mungkar dengan hatinya.”



Seseorang yang tidak mampu mencegah kemungkaran dengan tangan dan lisannya kerana kelemahan iman, maka dia terlepas dari kewajiban sekiranya dia mencegah dgn hatinya. Ibn Mas’ud berkata lagi, “Akan ada dikalangan kamu mereka yang panjang umurnya dan sempat melihat kemungkaran yang tidak mampu diubahnya kecuali Allah mengetahui bahawa hatinya benci kepada kemungkaran tersebut.”



Adapun mencegah dengan tangan atau lisan, terdapat dua hukum berkaitannya iaitu:



1.  Fardhu Kifayah: Jika kemungkaran itu dilihat oleh ramai orang, maka memadai sebahagian yang pergi mencegahnya. Dalilnya:



Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar; mereka adalah orang-orang yang beruntung. (QS. 3:104)



2. Fardhu ain: Apabila hanya seorang yang melihat kemungkaran itu, dan pada ketika itu dia mampu mencegahnya, maka hukumnya fardhu. Jika tidak dicegah maka dia berdosa.



Namun begitu, sekiranya pencegahan itu memungkinkan perkara yang lebih buruk berlaku, maka kewajiban itu digugurkan berdasarkan kaedah fiqh “Melakukan yang lebih ringan daripada dua mudharat kerana menolak yang lebih besar.” Perlu diingatkan bahawa sangkaan bahawa tidak mencegah itu mendatangkan mudharat yg lebih besar hendaklah dengan sangkaan yg kuat.



Adapun salah faham umat Islam mengenai firman Allah swt berikut:



Hai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu; tiadalah orang yang sesat itu akan memberi mudharat kepadamu apabila kamu telah mendapat petunjuk. Hanya kepada Allah kamu kembali semuanya, maka Dia akan menerangkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. (QS. 5:105)



Mereka menggunakan hujah di atas kononnya kecuaian mereka untuk tidak mencegah kemungkaran itu tidak akan memudharatkan mereka.



Sesungguhnya Abu Bakr ra berkata, “Wahai manusia! Sesungguhnya kamu membaca ayat ini dan kamu meletakkannya bukan di tempatnya. Sesungguhnya kami telah mendengar Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya manusia apabila melihat kezaliman dan mereka tidak mencegahnya, maka Allah akan menimpakan azabNya kepada mereka semua.””[HR Abu Daud]



Dalam mencegah kemungkaran juga perlulah diingat terdapat kaedah-kaedahnya. Saya sertakan beberapa kaedah:



  1. Nasihat menasihati, bukannya menimbulkan fitnah
  2. Bersabar dan sanggup menanggung keperitan dalam menyuruh yang makruf dan mencegah yang mungkar.
  3. Mengingkar kemungkaran yang zahir dan diketahui sahaja, bukannya mengintip yang tersembunyi dan tertutup.
  4. Tidak mencegah perkara yang diperselisihkan(masalah khilaf)



Peringatan




Seseorang yang ingin melakukan amar makruf nahi mungkar hendaklah dia beramal dengan apa yang disuruh dan menjauhkan diri daripada apa yang dilarang orang lain melakukannya sehinggalah suruhan dan larangannya memberi kesan kepada orang yang disuruh dan dilarangnya serta usahanya diterima Allah. Allah berfirman:



Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat. Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan. (QS. 61:2-3)



Terdapat juga satu hadis juga yang melarang perbuatan ini iaitu:



Daripada Usamah bin Zaid katanya, “Aku mendgr Rasulullah saw bersabda, “Di hari kiamat kelak, di bawa seorang lelaki lalu dicampakkan ke dalam neraka. Isi perutnya keluar lalu dia menyeretkannya seperti berpusingnya keldai di sekitar pengisar. Kemudian ahli neraka itu berhimpun di sekitarnya seraya berkata, “Wahai si fulan! Kenapa kamu begini? Bukahkah kamu dahulunya menyuruh supaya melakukan perkara makruf dan mencegah kemungkaran?” Lalu dia menjawab, “Betul aku dahulunya menyuruh supaya melakukan yg makruf, tetapi tidak aku kerjakannya dan aku mencegah kemungkaran, tetapi aku melakukannya.””[HR Bukhari dan Muslim]



Allahu ta’ala ’alam.



Wassalam




No comments:

Post a Comment