Friday, January 3, 2014

TATKALA KITA KE PERANTAUAN....

April 29 - FB

Jauh perjalanan, luas pandangan. Itulah kata pepatah yang tidak asing lagi bagi kita. Tidak kiralah pandangan itu baik maupun tidak, tetap ia menepati maksud pepatah tersebut.

Aku tidak bermaksud utk memperkatakan perihal pepatah ini. Hanya saja ingin berkongsi betapa bernilainya apa yang kita tinggalkan dibelakang di kala kita diperantauan. Terutamanya ahli keluarga kita yang tercinta. Barangkali ada yang tidak berapa terasa kekurangan apabila terpaksa berjauhan dengan insan tercinta. Bukan kerana tiada perasaan cinta dan sayang, tetapi mungkin sudah terbiasa. Kerana tidak sedikit juga yang sentiasa berjauhan dek kerana kerjaya dan lain2 lagi. Tetapi, bak kata pepatah juga, alah bisa tegal biasa. Pun begitu, pasti ada juga perasaan rindu bagi insan yang bergelar manusia biasa.

Malangnya, tidak begitu bagi diri ini. Mungkin aku tidak biasa berjauhan kerana jarang sekali aku berjauhan. Pada ketika ini, perasaan rindu yang membuak2 terhadap isteri dan anak2 melanda hati kecil. Tetapi tiada apa yang boleh di buat melainkan menempuh hari2 mendatang, membilang hari menanti tarikh keramat tiba.

Aku melihat di sebalik apa yang ku alami. Aku rasakan, berjauhan sekali-sekala boleh menyegarkan kembali kasih dan sayang antara satu dengan yang lain. Inilah yang dikatakan ‘refreshing love’….. sesetengah orang menggunakan ‘falling in love again’. Pada aku, penggunaannya kurang tepat. Seolah2 sudah hilang ‘love’ itu sehinggakan memerlukan kembali utk menyintai atau menyayangi seseorang. Arrrrgghh.. itu semua hanyalah mainan perkataan… yang penting empunya diri itu sendiri…

Apapun, sungguh jiwa ini tersentak dengan tangisan anak bongsuku sambil berkata teresak2, “Khyra nak ayah…”

Apakah daya…. Sabarlah duhai keluargaku…. Hari mendatang insya Allah akan tiba jua… Izinkan jua utk si suami dan ayah ini berkata, “Sabarlah duhai isteri dan anak2ku…. Semoga berjauhannya kita ini, memberikan kesan yang positif terhadap kasih dan sayang sesama kita. Menyegarkan lagi cinta yang sedia ada. Bagaikan bunga yang kembang mekar dan tidak kuncup buat selamanya. Moga Allah merahmati dan memberkati keluarga kita di bawah lembayung kasihNya”

No comments:

Post a Comment