Friday, January 3, 2014

Tanda tanya sebuat kehidupan....

July 5 - FB

Setelah 2 bulan di perantauan, tidak sedikit juga pengajaran hidup yang aku perolehi. Ada yang gembira, seronok dan tidak lupa juga ada yang menyakitkan… Apapun, itulah lumrah kehidupan… bahkan, jika hidup ini umpana garis yang lurus, boleh jadi kita megharapkan kesudahan yang cepat memandangkan bosannya perjalanan hidup….

Apapun, hidup ini satu tanda tanya… kita hanya mampu merancang… tidak ada satu pun yang mampu kita tetapkan…semuanya datang daripadaNya….. Sebagai insan, kita menerima seadanya dgn hati yang tenang, tabah dan sabar…..

Setelah aku pulang, aku telah menanam azam yang baru…. Antaranya, aku ingin sambung menulis sepertimana dulu aku rajin menulis… yg membezakan, dulu aku lebih kepada artikel fakta…. Kini aku rasakan, aku ingin menulis sesuatu yang ringan, yang keluar dari hati yg ikhlas…. Jika tidak memberi apa2 manfaat kepada org lain, setidak-tidaknya, tulisanku menjadi bingkisan memori untuk diri sendiri yang barangkali akan aku tatap di hari tua nanti…

Azamku yg kedua, adalah meluangkan sebanyak masa yang mungkin dgn keluargaku….. sebelum ini, aku kurang memberi didikan kepada anak2… aku lebih menyerahkan kepada sekolah dan ibu mereka… aku lebih banyak bermain dgn mereka berbanding mendidik. Sedangkan tanggungjawab suami juga utk mendidik anak2… tp kini, aku akan menetapkan masaku setiap hari untuk mereka… mengajar dan mendidik mereka semampunya… masih belum terlambat utkku. Moga aku mampu istiqamah….

Buat isteriku, beri aku peluang utk memperbaiki diri ini… meskipun pada lidahmu, aku sudahpun memadai… tetapi aku tau, kau inginkan lebih dari diriku ini….. Kerana setiap insan inginkan kesempurnaan…. Itu fitrah manusia…. Meskipun kita tidak akan mampu mencapai kesempurnaan, setidaknya kita menuju ke arahnya…. Aku akan cuba menjadi suami mithali… bukan pada sudut pandangmu sahaja.. tetapi yang lebih penting, dari sudut Sang Pencipta kita…. Allah yang Maha Esa…

Buat Umi dan Aboh, menjadi azamku juga memperbaiki hubungan kita. Ya, sememangnya diri ini lain dari yang lain… lebih menyendiri seolah menjauhkan diri… tetapi percayalah, tiada niat utk mengasingkan diri… insya Allah, akan ku cuba sebaik mungkin… mencari masa utk diluangkan bersama… kerana ungkapan ‘tiada masa’ hanyalah alasan semata…..

Akhir kata, izinkan diri ini memperbaiki diri sendiri…. Agar aku menjadi insan mithali….. kepada semua, ingatlah, tiada guna penyesalan setelah terlambat…… telah ramai orang meratap akan pemergian sesuatu atau seseorang. Mereka menyesal kerana tidak menghargainya tika semua itu ada… tp semuanya telah terlambat… Oleh itu, rebut peluang tika ianya masih hadir…

No comments:

Post a Comment