Tuesday, June 29, 2010

BERPASUKAN ATAU BERSENDIRIAN?!!!

Piala Dunia dah pun memasuki pusingan kalah mati. Boleh dikatakan 50% permainan setakat ini aku tengok secara live. Aku akan memaksimakan tontonan bola sepak kali ini sebab aku telah menaik taraf langganan Astro aku semata-mata kerana Piala Dunia ini (sebelum ni tak langgan channel sukan pun).
Tapi, dalam posting aku kali ini, aku tak berminat untuk membahas atau memberi komentar mengenai permainan yang telah berlangsung itu. Tetapi aku ingin kongsikan sesuatu yang boleh kita ambil iktibar/pengajaran daripada Piala Dunia ini…. 'teamwork'.

Aku melihat pasukan yang hebat, mempunyai semangat kerja berpasukan yang sangat mengagumkan. Mereka secara individu sangat 'skillful', tetapi mereka tidak bergerak secara sendirian. Mereka tidak tamak dalam meraih kejayaan dan kemenangan. Dan mereka hadapi kegagalan dan kekalahan secara berpasukan. Apabila salah seorang di antara mereka menjaringkan gol mereka meraikannya bersama-sama.

Baru-baru, perlawanan antara Germany dan England yang berlangsung pada 27 Jun membuktikan kesan bergerak secara berpasukan. Apabila ada pemain yang berdepan 'one on one' dengan penjaga gol, ia tetap memberikan bola itu kepada rakan sepasukannya. Kalau difikirkan, tendang sajalah bola itu ke gawang lawan. Jika bernasib baik, gol menjadi habuan, nama menjadi harum. Manakan tidak, nama penjaring gol akan terukir di kaca tv dan akhbar2 sedunia, tapi jarang penyebab kepada gol itu dijadikan hero. Tetapi hakikatnya tidak berlaku seperti itu. Beliau melihat lebih daripada keharuman namanya.

Demikian kita dalam kehidupan kerjaya kita. 'Teamwork' merupakan elemen yang penting. Dalam gerak kerja secara berpasukan, setiap ahli memainkan peranannya. Ia bukan mengenai diri kita sendiri. Tetapi ia lebih kepada keKITAan, bukannya keAKUan. Kejayaan yang ingin dicapai dilihat sebagai kejayaan pasukan, bukan kejayaan individu.

Kita bekerjasama dan tolong-menolong dalam semua hal yang membawa kebaikan. Kita kecapi kejayaan bersama. Kita memikul bebanan bersama-sama. Kita harungi rintangan seiringan. Kita rasai kegagalan bersama. Semuanya KITA, KITA dan KITA. Aku dan engkau, bersama kita satu pasukan.

Apabila engkau kesusahan atau perlukan bantuan, yang lain akan hulurkan tangan. Tanpa mengira batasan kerja yang diberikan, kita tetap membantu meskipun ia diluar tanggungjawab khusus kita. Kerana kita percaya, untuk mencapai kejayaan, tidak dapat tidak, kita perlu keluar dari apa yang kita kenali sebagai 'comfort zone'.

Berkata sahabat Nabi saw tika mereka berada di tepi pantai, "Sekiranya aku tahu di seberang sana ada daratan, akan aku renangi dan aku tegakkan panji-panji Islam di sana." Renungilah kata-kata ini. Pada masa Islam telahpun bertapak di Tanah Arab dengan gemilangnya, mereka tetap tidak putus untuk menyebarkan lebih dari itu. Meskipun mereka telah selesa (comfort zone), mereka tidak tenggelam dengan keselesaan itu. Apakah kita mampu mencontohi mereka?!!!

No comments:

Post a Comment